duminică, 14 iunie 2015

Recenzie de carte: Spulbera-ma! de Tahereh Mafi

"Uneori cred ca singuratatea dinlăuntrul meu o sa explodeze prin piele, si uneori nu sunt sigura daca se va rezolva ceva vrodata daca plang sau tip sau rad isterica. Uneori sunt atat de disperata sa ating, sa fiu atinsa sa simt incat sunt aproape sigura ca voi cadea de pe o stanca intr-un univers paralel unde nimeni nu va mai fi in stare sa ma gaseasca."
(Juliette)

Incep articolul de astazi prin a-mi cere scuze pentru ca sincer nu stiu cum va decurge prima mea recenzie la... o carte! Nu ma pricep cu adevarat la treaba asta insa am citit destul de multe carti recent care mi-au placut enorm (desi nu sunt genurile mele) si cred ca merita sa fie aduse in discutie, ca poate cine stie, sunteti in cautare de noi titluri interesante, de povesti de dragoste inedite s.a. Cartea pe care doresc sa o prezint nu mi-a atras atentia chiar din prima, pentru ca sincer, coperta nu este una care sa aiba un impact vizual puternic sau cel putin unul interesant care sa ma faca sa-mi doresc sa rasfoiesc putin paginile.Noroc de prietena mea care a insistat ca trebuie sa citesc trilogia Shatter me sau Spulbera-ma pe romaneste, a lui Tahereh Mafi, mai ales pentru ca sigur imi va fi pe plac din moment ce sunt fan Hunger Games.

Este pentru prima data cand aud despre Tahereh Mafi si despre cartile acesteia, dar dupa ce am dat gata primul volum din serie, imi doresc sa aflu mai multe, sa descopera in continuare ce se v-a intampla cu personajele mele preferate, dar sa citesc si cele 3 carti "satelit" in care ne este povestita actiunea din punctul de vedere al celorlalte personaje.

Atunci cand lucrurile o iau razna, situatia scapa de sub control si foametea pune stapanire pe intregul pamant, un set de noi reguli precise impuse de Restauratie reprezinta salvarea populatiei, dar schimbarile impuse au defapt un scop pe care nimeni nu il cunoaste inca. Este un risc pe care multi sunt dispusi sa si-l asume doar pentru supravietuire si ordine.

Spulbera-ma ne deschide portile catre o lume diferita, vremuri in care libertatea, convingerile personale, traditiile, religiile se doresc a fi scoase din constiinta oamenilor. Situatia este una cat se poate de clara: nerespectarea conditiilor impuse de Restauratie se plateste cu moartea. Cei slabi trebuie inlaturati, nebunii inchisi in ospiciu, batranii eliminati.

Totul este tinut sub control, fiecare persoana este atent monitorizata iar ei, conducatorii Restauratiei, nu-si doresc decat putere. Si totusi, in aceasta lume gri, in care doar cei puternici supravietuiesc, lui Juliette i se ofera oportunitatea de a avea o viata normala, in care sa se poata folosi de puterea sa pentru a se razbuna pentru ca a fost abandonata chiar de parintii ei intr-un ospiciu din care nu avea sa mai iasa vreodata.

Primele capitole sunt invaluite in mister, tristete si necunoastere. Juliette este un personaj care  iti ridica multe semne de intrebare, iar faptul ca atingerea sa poate sa omoare un om, nu face decat sa ne dorim sa cunoastem mai multe despre ea, despre trecutul sau, puterea sa. Desi nu stiu in ce parte o va lua povestea, mai mult ca sigur vom avea de a face si cu un triunghi amoros periculos si de un final pe masura. Dar totusi, cum a ajuns lumea sa fie controlata de Restauratie? De ce a fost Juliette inschisa intr-un ospiciu de catre parinti si torturata? Care este planul lui Warner, si de ce lui Adam nu ii este frica de Juliette? Intrebari ale caror raspunsuri le veti gasi doar in carte. Va recomand Spulbera-ma!

Este o lectura usoara, fascinanta, emotionanta. Tahereh Mafi a reusit sa ma surprinda intr-un mod foarte placut, reusind sa ma sensibilizeze si sa traiesc fiecare emotie alaturi de personajul principal intocmai ca si cand as fi acolo. In doar o zi, am dat gata cartea, iar atunci cand am ajuns la sfarsit, aproape ca nu mi-am dat seama decat atunci cand am ajuns la partea de multumiri ale scriitoarei, si am fost extrem de suparata pentru ca imi doream nespus de mult sa aflu continuarea povestii. Sper sa reusesc sa gasesc cel de al doilea volum al cartii disponibil in magazine sau in format PDF, daca nu, voi fi extrem de dezamagita.

Mi-am dorit ca aceasta recenzie sa fie una foarte scurta, si sa va ofer doar detaliile de baza pentru a nu va strica surpriza rezervata descoperirii personale a actiunii din carte. Daca va hotarati sa o cititi, cu siguranta veti ramane captivati de povestea lui Juliette si a puterii sale distrugatoare, povestea de dragoste si lupta pentru evadare dintr-o lume in care nu apartine. Va doresc lectura placuta!