Recenzie - Circul Noptii de Erin Morgenstern

Titlu: Circul noptii

Titlul original: The night circus
Autor: Erin Morgenstern
Editura: Corint
Anul aparitiei: 2011

Sunt carti care te indeamna sa visezi, si sunt carti care te transporta intr-o lume magica. Circul Noptii reuseste sa faca ambele lucruri deodata! Nu mi-a mai fost dat pana acum sa citesc o carte care sa ma rupa in totalitate de realitate, si sa ma faca sa imi doresc sa fiu acolo, in mijlocul actiunii, descoperind alaturi de personaje, cele mai frumoase si misterioase corturi din interiorul circului! Lumea creata de Erin Morgenstern este unica. Plina de vise, de imaginatie si magie!

Am primit aceasta carte in urma cu doua luni de la prietena mea. Nu m-a atras deloc la inceput, ba chiar am ajuns la un moment dat sa o consider una dintre acele carti pe care probabil nu o voi citi in viitorul apropiat, pentru ca nu m-a atragea cu absolut nimic. Ba chiar aveam impresia ca design-ul copertii este copilaresc, asadar, aveam impresia ca este o carte destinata copiilor. Numai la insistentele prietenei mele am inceput sa o citesc, altfel, sigur ar fi adunat praf in biblioteca!

Primele capitole nu au fost chiar atat de stralucitoare, si le-am inteles cu greu, pentru ca Erin, are grija sa ofere fiecarui cuvant si frazei, un inteles diferit. Daca nu esti atent, este posibil sa ratezi unele detalii (asa cum am facut eu), asa ca va recomand sa cititi acesta carte in liniste si cu rabdare. Cartea te introduce in mijlocul actiunii inca de la inceput. Prospero este cel mai cunoscut si faimos magician al timpului, si are grija ca talentul sau cat si al fiicei sale sa fie revelat in fata partenerului sau, care la randul lui, va vea nevoie in curand de un participant la fel de puternic pentru competitie. Dar despre ce fel de intrecere este vorba si cum se va desfasura aceasta lupta, ramane un mister pe care il vom deslusi la sfarsit. Legamantul dintre Celia si Marco se face cu ajutorul unor inele, care vor pecetlui destinele si le vor indemna pasii catre o lupta care se desfasoara de-a lungul mai multor ani.

Celia si Marco nu se cunosc si nu stiu ca sunt protagonistii unei competitii acerbe, din care doar unul poate iesi invingator. un singur lucru este important pentru cei doi: sa fie cel mai bun si sa-si invinga oponentul. Nu cunosc regulile acestui joc pe care cei doi arbitri l-au pus la cale, si nici nu stiu care dintre ei trebuie sa faca prima miscare, dar circul ii aduce impreuna si astfel, se dezvaluie unul in fata celuilalt. Insa circul este mai mult decat un circ banal. Este chiar arena de "lupta", dar si casa si viata celor doi.

Mi-a placut in mod deosebit sa aflu povestea din spatele circului noptii: cine l-a creat, cat au durat constructiile, design-ul ceasului ce troneaza deasupra portilor de la intrare cat si mecanismul acestuia, si cum fiecare personaj secundar si-a lasat amprenta asupra acestui univers ascuns in spatele portilor de fier. Deschiderea insa mi s-a parut a fi una dintre cele mai interesante momente! Ma simteam ca si cand eram acolo, asteptand de cealalta parte a portilor, marea deschidere, marcata desigur de aprinderea rugului cu flacari de un alb sclipitot, care joaca un rol foarte important si marcheaza nu doar unul, ci mai multe evenimente importante care marcheaza profund si ireversibil viata personajelor centrale. Dar lucrurile nu se opresc aici, pentru ca Le Cirque des Reves este unul cum nu ai mai intalnit! Un loc magic, un taram care asteapta sa il descoperi in fiecare seara! Zeci de corturi in alb si negru, asteapta sa fie deschise de catre public si sa le incante simturile cu cele mai noi si formidabile trucuri de magie. .. sau poate iti doresti sa descoperi incaperea de Gheata, Labirintul Norilor, sa-ti descoperi tainele viitorului, sau sa te lasi vrajit de cea mai buna iluzionista! Sunteti asteptati in fiecare seara sa pasiti in lumea exploziva si misterioasa a circului care tocmai a ajuns in oras. Circul se deschide la apus si se inchide la rasarit, si nimeni nu are voie sa treaca de portile masive de metal in timpul zilei.

Cu fiecare capitol parcurs, m-am trezit intr-o alta lume, plina de magie, mister si arome incantatoare si ademenitoare de caramel si scortisoara. Mi se pre incredibil stilul autoarei, care printr-un joc incredibil de cuvinte, reuseste sa creeze un intreg univers, care ne indeamna sa visam, sa credem in magie...

Asa cum va puteti da seama, activitatile din interiorul circului, desi par normale, defapt nu sunt. Fiecare personaj ascunde un mare secret care va schimba total modul in care veti percepe circul. Nu o sa va spun decat ca circul este special iar cei doi protagonisti pot schimba oricand mersul lucrurilor, daca nu, chiar ruina circul! Celia si Marco vor descoperi ca ii uneste nu doar legamantul pe care arbitrii lor i-au facut in copilaria lor, ci si o iubire care poate sa ii ajute sa puna capat acestei competitii.

Dar oare vor putea Celia si Marco sa-si traiasca povestea de dragoste si sa iasa amandoi invingatori, sau vor trebui sa-si sacrifice povestea de iubire pentru ca circul sa ramana in picioare?  Va las sa descoperiti voi misterele care invaluie aceasta carte cat si lumea fascinanta a circului pe care Erin Morgenstern a creat-o!