joi, 19 ianuarie 2017

Recenzie de carte - Fata de Hartie de Guillaume Musso

Sunt unele carti, care au nevoie sa ajunga in mainile tale la momentul oportun, si nu cred ca exagerez cand spun ca uneori, cartea te alege pe tine, si nu tu pe ea. Am facut cunostinta cu Musso prin luna Iulie, si sincer va spun ca nu mi-a placut. Pentru cartea Ce-as fi eu fara tine..., mi-a trebuit toata luna, pentru ca am dus o lupta cu mine insami sa o termin de citit. Pur si simplu nu m-a captivat. Dar nu am renuntat. Am stiut ca Musso este un autor complex, unul pe care ori il iubesti, ori il urasti, iar eu, eram undeva la mijloc in aceea perioada. Cea de a doua sansa pentru Musso, s-a ivit prin Octombrie, dar nici de aceasta data nu am fost pe deplin multumita de cartile lui. Ajunsesem sa cred ca el nu este genul meu, si ca a venit momentul sa renunt in a-l mai citi, pana cand Fata de Hartie a aparut in biblioteca mea. Mi-a fost destul de greu sa imi aleg o carte noua scrisa de Musso, pentru ca stiam ca aceasta incercare (cea de a treia, si eventual si ultima), avea sa fie decisiva pentru acest autor francez. Dar acum cred ca aceasta a fost cu siguranta cartea pe care ar fi trebuit sa o citesc prima data, dar e mai bine si mai tarziu decat niciodata, nu-i asa?! Cu Fata de hartie, Musso a reusit sa ma surprinda placut, si sa ma faca sa il apreciez mai mult ca si scriitor. Este mai mult ca sigur o carte speciala, diferita de cele pe care le-am citit pana acum de la el. Povestea pe care a construit-o este perfecta din toate punctele de vedere! Are suspans, adrenalina, momente de fericire maxima si altele dureroase, dar toate, foarte armonios imbinate intr-o carte care ii pune in evidenta stilul acestui scriitor francez. Cred ca Fata de Hartie este cartea prin care se face remarcat, si astazi, as dori sa va rezum pe scurt actiunea palpitanta, si sa va impartasesc parerea mea despre ea.

EDITURA : ALL
AN APARITIE : 2010
AUTOR : GUILLAUME MUSSO
TITLUL ORIGINA: LA FILLE DE PAPIER
NUMAR PAGINI : 334

Putem spune ca Tom Boyd, este un barbat implinit, si ca viata i-a oferit absolut totul pentru a fi fericit. A cunoscut un succes rasunator imediat dupa publicarea primului volum al Trilogiei Ingerilor, si la scurt timp dupa aceasta, si-a intalnit sufletul pereche, pe Aurore Velancourt, celebra pianista care incannta milioane de spectatori din intreaga lume cu notele si acordurile sale delicate. Insa pe cat de repede se indragostesc cei doi, tot atat de rapid si de dureros se produce si despartirea. Pentru Tom, acest eveniment este unul care are sa il marcheze profund, si care il arunca pe marginea prapastieiintr-o depresie puternica, pierzandu-si astfel inspiratia, muza si puterea pentru a-si finaliza celebra serie de carti, de care s-au indragostit sute de cititori. Starile depresive ale faimosului scriitor se adancesc, pe fondul problemelor economice, dar si a vestilor rele care continua sa apara, si care il fac sa-si inece amarul, intr-un amestec periculos de alcool si anxiolitice. Este din ce in ce mai greu sa ne dam seama daca cele care vor urma, sunt rodul imaginatiei lui Tom, sau o realitate frapanta. Pentru prietenii sai insa, starea lui Tom pare ca se agraveaza, si ca incepe sa isi piarda mintile, astfel ca vor face tot ce le sta in putinta pentru a-si readuce bunul prieten pe drumul cel bun Dar cat de departe sunt cei doi dispusi sa mearga, pentru a-si salva cel mai bun prieten? Aparitia lui Billie in viata lui Tom, este surprinzatoare si cu siguranta imposibila, dar ea este cea care il v-a scoate pe Tom din intunericul in care se scufunda zi de zi, si care il v-a purta intr-o aventura contracronometru. Drumul pe care Billie si Tom il parcurg pentru a o readuce pe Aurore inapoi in bratele tanarului scriitor, are sa fie insa unul dificil dar definitoriu pentru cei doi, caci Billie, nu este o fata obisnuita, si v-a avea nevoie de ajutor pentru a supravietui in aceasta lume din care ea nu face parte. Astfel, Tom v-a avea un dublu scop: salvarea personajului feminin din trilogia sa, si recastigarea inimii unei foste iubite. Drumul pe care personajele noastre il au de strabatut pentru a-si duce la implinire planul, nu este deloc usor, pentru ca odata cu distrugerea copiilor defecte ale ultimului volum al seriei scrise de Tom Boyd, o serie de intamplari si clipe tensionate, vor ingreuna redactarea unui final al cartii, care are sa o salveze pe Billie de la o moarte lenta si dureroasa. V-a reusi Tom sa o salveze pe tanara rebela, si sa isi convinga prietenii ca nimic din ceea ce se intampla nu este fictiune? Va las pe voi sa descoperiti cititi si sa aflati cum se termina aceasta poveste fascinanta dintre celebrul scriitor si personajul pe care l-a creat si a prins viata!

CITAT : "O CARTE NU PRINDE CONTUR DECAT PRIN LECTURA. CITITORUL ESTE CEL CARE II DA VIATA, COMPUNAND IMAGINI CARE CREA LUMEA IMAGINARA IN CARE EVOLUEAZA PERSONAJELE."

Am adorat aceasta carte, desi m-am apucat destul de tarziu de ea. Cred ca este cea care ar fi trebuit sa ajunga intai si intai in mainile mele, pentru a putea crea cu Musso, acea legatura care sa ma faca sa ii inteleg stilul mai bine. Totusi, raman la parerea mea, cum ca este un moment potrivit pentru toate. De ce mi-a placut Fata de Hartie mai mult decat restul cartilor sale? Pentru ca povestea este autentica si vie.Te tine in "priza" de la inceput si pana la sfarsit, iar finalul este pur si simplu imprevizibil. Nu spun ca celelalte carti ale sale nu sunt bune, din contra! Toate au o intriga foarte buna, dar intr-o oarecare masura, le vad ca fiind asemanatoare, pe cand Fata de hartie, are acel je ne sais quoi, care te captiveaza, si teface sa uiti ca mai ai de facut si altceva pe langa citit... Ce mi-a placut foarte mult la aceasta carte, pe langa calatoria zbuciumata a personajelor, a fost traseul pe care acel volum incomplet l-a parcurs, si  cum fiecare cititor, si-a lasat amprenta asupra acelor pagini goale. Dar sa nu uitam de finalul imprevizibil! Cu siguranta nici unul dintre noi nu se astepta la un asemenea deznodamand (eu personal fiind surprinsa de adevarul din spatele povestii), insa am apreciat ca Musso a facut in asa fel incat sfarsitul cartii sa fie unul deschis. Cred ca autorul si-a dorit prin aceasta carte, sa ne vorbeasca in principal despre prietenia adevarata, si abia mai apoi despre iubire. Inca de la inceput m-am tot gandit de ce se lupta atat de mult Milo si Carol si il scoata pe Tom din depresie? Mi-am dat seama ca este vorba de ceva profund si ca povestea are sa ne aduca la suprafata un trecut dureros, si asa a si fost. Toate personajele create de Musso te surprind cu o poveste de viata cutremuratoare, insa care in ciuda tuturor piedicilor si a trecutului care le-a marcat existenta, reusesc sa gaseasca lumina de la capatul tunelului, pentru a se ridica din intunericul care a pus stapanire pe viata lor.

Daca iti doresti sa citesti cartile lui Musso, te sfatuiesc sa alegi Fata de Hartie, si apoi sa continui cu celelalte titluri ale scriitorului. Este cartea care il defineste, si pe care o consider a fi de departe cea mai buna dintre toate cele pe care le-a scris pana acum! O puteti gasi in librarii cat si in mediul online, mai exact pe site-ul Editurii All, la pretul de 26 de lei!