marți, 10 ianuarie 2017

Recenzie de carte - Nevazutii de Katherine Webb

Cu doar putin inainte de Craciun, am reusit duc la bun sfarsit provocarea de a citi in 2016, un numar de 50 de carti. Sunt multumita de mine, ca am reusit sa ating acest prag, desi cu siguranta as fi putut si mai mult de atat, insa pentru mine, acesta a fost un numar mai mult decat satisfacator. Pe langa aceste carti citite in 2016, care reprezinta pentru mine mai mult decat un simplu numar, se gaseste si cartea Nevazutii de Katherine Webb, despre care mi-am propus sa vorbim astazi. Este putin diferita de cartile pe care le citesc eu de obicei, dar am ales-o pentru ca am stiut ca este acea carte de care am nevoie pentru a iesi putin din sfera mea de confort. Am vrut cu alte cuvinte, sa incerc altceva, si ma bucur mult ca am ales Nevazutii, pentru ca a fost o lectura care m-a captivat din prima, datorita simplitatii si a constructiei sale. Este o carte invaluita in mister de la inceput, si pana la final, care iti v-a fura cateva lacrimi si iti v-a ridica o multime de intrebari. Mi-a adus putin aminte de Gradina Uitata de Kate Morton, poate pentru ca actiunea este si in acest caz, impartita in doua parti atunci si acum.

EDITURA : ALLFA
AN APARITIE : 2013
AUTOR : KATHERINE WEBB
TITLUL ORIGINAL : THE UNSEEN
NUMAR PAGINI : 392

Nevazutii de Katherine Webb, urmareste doua cadre temporale, fapt ce face ca aceasta carte sa fie una speciala si usor de parcurs, datorita descrierilor ordonate si a stilului cursiv. Cartea ne aduce in prim plan trei protagoniste, trei femei care traiesc o drama, una care are sa le schimbe viata, chiar si la ani distanta. Hester Canning este tanara  sotie a pastorului din satul Cold Ash Holt. Pentru ea, viata simpla petrecuta la tara nu este o corvoada. Isi iubeste sotul, dar nu poate sa inteleaga care este motivul din spatele casatoriei neconsumate. Ne putem da seama inca din primele pagini, din scrisorile pe care i le adreseaza surorii sale, ca Hester, este o tanara naiva si sensibila, macinata de numeroase intrebari, ale caror raspunsuri, nu le poate gasi in intimitatea casei sale. Am putea spune ca venirea lui Cat in casa parohiala, este principalul factor declansator al seriei de evenimente care vor avea loc in acel an, insa personal, consider ca aparitia servitoarei, este de prea mica importanta, pentru ca adevaratele schimbari care au loc in aceea vara sub acoperisul acestei case, sunt provocate de teosoful Robin Durrant, care este de altfel, si personajul care in viitor, in anul 2011, o v-a trimite pe Leah, intr-o calatorie pana in satul Cold Ash Holt, pentru a dezlega un mister si o crima. Cartea este o incursiune in viata familiei Canning, si a evenimentelor din Londra de la inceputul anilor 1900, care o aduc pe Cat in inchisoare, care ii schimba atat viata, cat si modul in care aceasta isi v-a lua deciziile de acum inainte. Venirea lui Robin Durrant la casa parohiala, v-a dat peste cap viata celor doi soti, intrucat, Albert, tanarul pastor al comunitatii, incepe sa isi neglijeze activitatile, si sa fie din ce in ce mai adancit in gandurile sale. Aparitia elementalilor insa pe pamanturile lui, il fac pe pastor sa isi piarda mintile, si sa ii ofere teosofului controlul absolut al casei sale, pentru a pune bazele unei carti care sa adevereasca existenta elementalilor pe tinuturile acestea. Pe masura ce sotul sau se adanceste in ganduri si in lectura de natura teosofica si spirituala, Hester se afla intr-o pozitie dificila. Robin castiga incetul cu incetul controlul intregii case parohiale, iar Hester simte ca se afla intr-o situatie periculoasa, care ar putea provoca o ruptura iremediabila intre ea si sotul sau. Planurile de viitor ale tinerei Cat, sunt perturbate de un eveniment tragic, si care v-a marca familia puternic, in special pe Hester si pe Robin Durrant, si care vor aduce 100 de ani mai tarziu, pe Leah si pe Mark, mai aproape de un adevar dureros.

Nevazutii este o carte interesanta, in care descoperim lupta lui Cat pentru libertate si drepturi egale., si un sfarsit tragic, care v-a fi scos la lumina, la o distanta de 100 ani. Desi rolul tinerei in carte poate parea lipsit de importanta, vom afla mai tarziu ca defapt ea este personajul central al acestei carti. Mi-a placut foarte mult stilul autoarei, si misterul care a dominat asupra fiecarei pagini. Actiunea nu este deloc previzibila, desi sunt unele detalii presarate pe aici si pe acolo, care sa ne ajute sa intelegem mai bine spre ce varianta se indreapta povestea, dar totusi se pastreaza o dinamica si o aura de mister, care vor surprinde cititorul la final. Pentru mine, sfarsitul a fost foarte dureros si m-a surprins prin brutalitatea pe care a avut-o. Cu siguranta nu m-am asteptat sa fiu martora la acel eveniment tragic, si sa vad cat de departe sunt dispusi unii oameni sa mearga pentru a-si implini visul, pentru ca in principal, cred ca asta si-a dorit si autoarea sa ne arate, adevarata natura a omului. Titlul cred ca este si el ales cu mare ingeniozitate, pentru ca ne face referire atat la evenimentul de la final care nu a fost vazut si inteles de catre autoritati, cat si la spiritele naturii, acei elementali care ii fac pe cei doi pratogonisti masculini, sa isi piarda mintile, si sa lupte pentru a demonstra existenta spiritelor.

Gasiti cartea Nevazutii de Katherine Webb online pe Grupul Editorial All, in colectia Strada Fictiunii. Tot de la aceeasi autoare, mai puteti citi si Mostenirea.