marți, 2 mai 2017

RECENZIE DE CARTE - INIMI CHIMICE DE KRYSTAL SUTHERLAND

Va spuneam mai demult (anul trecut daca nu ma insel), ca romanele si seriile din categoria Young Adult si New Adult sunt de departe favoritele mele dintre toate genurile intalnite. Nici astazi nu ma dezic de ele, si continui sa descopar numeroase titluri care imi topesc inima la propriu si la figurat, cu povestile lor incantatoare si tumultoase de dragoste adolescentina. Ultima lectura de acest gen a fost intampinata cu nerabdare, pentru ca a fost trecuta pe wishlist inca de dinainte de a fi tradusa si publicata de catre o editura romaneasca. Despre Inimi Chimice vreau sa va vorbesc astazi, o carte scrisa de Krystal Sutherland. care asa cum spun si altii, imbina intr-un mod placut si usor artistic, stilul lui John Green si a lui Rainbow Rowell. Inimi Chimice - Our Chemical Hearts pe titlul sau real, a fost publicata de Editura StoriaBooks, si este prima carte publicata de autoare. Din ce am mai citit prin alte reviste, am aflat ca exista posibilitatea transpunerii actiunii acestei carti intr-u film, dar mai multe detalii nu va pot da in acest moment.

In Inimi chimice, nu intalnim clasica poveste de dragoste cu un happy ending, care sa topeasca inima romanticilor incurabili. Krystal Sutherland abordeaza tema primei iubiri dintr-o perspectiva diferita de cea cliseica, si inca din primele paragrafe ale cartii iti dai seama ca relatia dintre protagonisti, este mai mult chimica, dupa cum afirma chiar unul dintre cei mai buni prieteni ai lui Henry:

Succesiunea de intamplari neobisnuite care ii apropie pe cei doi tineri, este relatata din perspectiva personajului principal masculin pe nume Henry Page, un tanar cat se poate de obisnuit, care isi doreste sa obtina un loc bine meritat de redactor sef al revistei scolii pentru care s-a pregatit temeinic in anii precedenti. Toate merg spre bine pentru Henry, care nu este genul de adolescent trouble-maker, insa atunci cand Grace Town isi face aparitia in hainele sale ponosite barbatesti si cu un baston pe culoarele scolii, actiunea cartii si povestea dintre cei doi incepe sa prinda contur, pentru ca planurile lui Henry de a trece neobservat in ultimii ani de liceu, se dau peste cap, iar cea care provoaca dezechilibrul din viata adolescentului, nu este nici una nici alta decat Grace Town in persoana. Pentru Henry, baiatul care nu s-a indragostit niciodata si nici nu a avut parte de o relatie precum au toti ceilalti colegi ai sai, Grace reprezinta o provocare, pentru ca aceasta fata neobisnuita il atrage intr-un mod bizar prin comportamentul si stilul sau vestimentar abordat. Insa lucrurile nu merg tocmai dupa plan, pentru ca Grace este o fata complicata, iar situatiile stanjenitoare dintre cei doi adolescenti nu fac decat sa scoata in evidenta diferentele si secretele care ii impiedica sa fie impreuna.

Atras din ce in ce mai mult de persoana ei, Henry incepe sa-si neglijeze intrebuintarile, in incercarea disperata de a elucida misterul si secretul lui Grace. Insa unele lucruri trebuie sa ramana ingropate si uitate pentru eternitate, pentru ca pot frange si cele mai sincere si curate inimi cu ale lor secrete dureroase... Grace Town nu este o adolescenta obisnuita, si asta o pot confirma si ceilalti... Insa in spatele tuturor aparentelor, al tinutelor neobisnuite si a mersului schiopatat,  adolescenta este doar o simpla fata care nu isi poate lasa in urma trecutul dureros.

Henry insa isi doreste sa afle cat mai multe despre povestea tragica a lui Grace, si care este motivul care o determina sa adopte acest comportament ciudat, insa in incercarea disperata de a "repara" fiinta lui Grace, adolescentul se indragosteste, dar intrebarea care ne macina pe toti este urmatoarea: care varianta a lui Grace ii este pe plac lui Henry? Cea frumoasa, de adolescenta fericita cu zambetul mereu e buze si in rochii colorate asa cum apare pe Facebbok, sau de fata cu inima franta si imbracaminte baieteasca? Va reusi el sa puna la loc piesele puzzle-ului si ale inimii frante ale fetei, sau va abandona planul de a o readuce pe Grace cea de dinainte la suprafata? Daca va fi sau nu Henry pregatit sa afle detaliile unui accident teribil care a schimbat viata tinerei, ramane de vazut!

Inimi Chimice de Krystal Sutherland publicata la noi in tara de editura Storia Books indeplineste cu succes toate criteriile genului YA din care face parte, si este cartea perfecta pentru cei care isi doresc sa descopere universul YA cu ceva usor si reprezentativ pentru acest stil literar. In aceasta poveste profunda si emotionanta, descoperim ca uneori prima dragoste adolescentina nu are parte intotdeauna de un happy ending, ca este absolut normal ca iubirea sa nu fie mereu impartasita cu aceeasi intensitate, pentru ca nimic nu se intampla fara un motiv anume. Nu trebuie sa ne dorim sa reparam inimile frante, ci sa le intelegem si sa le oferim sprijinul de care au nevoie pentru a-si gasi singure drumul catre fericire si impacare. Unele evenimente pot marca profund unii oameni, incat nimeni si nimic nu le mai poate readuce linistea de odinioara si viata lipsita de griji pe care au avut-o, insa au scopul de a te ajuta sa devii o alta varianta a ta. Tu esti cel care decide daca vei lasa trecutul sa-ti modele viitorul intr-un mod pozitiv sau negativ.

Cred ca finalul a fost perfect ales pentru aceasta carte... Este imprevizibil si dureros, insa care te face sa zambesti, pentru ca iti dai seama ca relatia si personajele principale sunt mult mai complicate decat lasa autoarea sa se vada. Consider ca aceasta carte este reusita din toate punctele de vedere, si ca nota dulce-amaruie a finalului este cea care da intregului concept savoare. Krystal Sutherland m-a impresionat placut cu acest debut fresh, si sper eu sa auzim cat de curand numai vesti bune despre urmatoarele carti ale autoarei cat si despre filmul in derulare al acestui roman Young Adult. Cartea Inimi Chimice poate fi comandata de pe site-ul oficial al editurii Storia Books, sau din librariile partenere online cat si fizice din tara.